Wednesday 13 April 2011

Habitat Burung Hijrah --- Sambungan paparannya



 






Aku paparkan gambar2 ini sebagai renungan kepada anda yang cintakan kehidupan Burung2 Hijrah ini.. Ia adalah sambungan cite yang aku tuliskan pada 9 April 2011 yang lepas..

Semoga ia dapat memberi satu gambaran betapa rakusnya manusia dan tidak telusnya pihak berkuasa dalam memastikan kehidupan Burung2 Hijrah ini terselamat. Mereka yang bertanggungjawab kena faham ... kawasan Burung Hijrah ini menjadi satu kawasan pelancongan bagi mereka, pengemar burung2 ini dalam dan luar negara..

"TOLONG PELIHARA  KHAZANAH INI, ALAM KEHIJAUAN SEMULAJADI"

2 comments:

Big Boss said...

Hai, tuan penulis tak bekerja ke hari ini? Masih sempat update blog, kalau bekerjalah.

Insan Kerdil said...

Tuan,

Bumi adalah satu-satunya planet yang membolehkan kita dan hidupan lainnya hidup bebas. Bukankah alasan ini sudah cukup untuk kita membelainya dengan perasaan penuh timbang rasa dan kasih sayang? Perasaan hormat harus diberikan kepada semua bentuk hidupan dan persekitaran yang menjadi jiran tetangga kita. Segala tindakan manusia mempunyai kesan yang mendalam terhadap alam sekitar. Perasaan hormat terhadap hidupan lain bermakna menghormati diri kita sendiri. Menjaga kesejahteraan alam sekitar supaya tidak tercemar bermakna menghormati keperluan kita untuk mendapatkan udara dan bekalan air yang bersih.

Kepentingan alam sekitar :-
1. Menjamin kesihatan manusia dan ekologi.
2. Tarikan pelancong.
3. Pembekalan udara yang segar
4. Ekosistem yang stabil
5. Habitat hidupan darat dan air terpelihara
6. Mengelakkan kepupusan