Monday 4 April 2011

Mangga oh Mangga

Ini pokok mangga yang aku taman hampir 10 th
sejak aku berhijrah ke BTP

Lihat buahnya...Besar

Buah pertama musim ini

panjang hampir 10 inci

Saja dilihatkan ketinggiannya

beratnya hampir sekilo..

 
Manjanya buah mangga ini

Inilah berkat, apabila hasil buah-buahan yang kita tanam sentiasa disedekahkan kepada jiran2 serta orang yang teringin. Pokok mangga ini sudah hampir 10 tahun usianya. Benihnya aku beli di Sg.Buloh... aku tak tahu baka apa.. yang penting pada ketika itu ... beli tanam je di keliling rumah.

Keliling rumah aku terdapat 4 pokok mangga, 2 bakanya seperti di atas dan yang dua lagi jenis cokanan... ....tetapi pokok yang aku perlihatkan ini sentiasa saja berbuah... kadang2 jiran aku pun hairan juga...ada yang bertanya pakai baja apa ye... setahu aku, tak pernah baja pun aku bubuh kat pangkalnya.

Lihat saja buahnya, ramai yang tergoda, baru berbunga sudah ada suara2 yang buat booking , aku tak kisah yang penting buah pertamanya mesti tuan rumah punya, lepas tu nak booking, bookinglah...

Ia berbuah tak tentu masa, habis je musim buah, tak lama ia akan berbuah kembali... aku juga dengar nasihat kekawan, kita niat sedekah bila ada orang2 yang teringin..tak kiralah jiran2 atau orang yang tak pernah kita kenali...

Mungkin berkat itulah aku rasa ia sentiasa berbuah... bukan saja pokok mangga ini sebaliknya pokok jambu air, star fruit, ciko yang aku tanam juga serupa. Bila kita tanam je pokok ini..... niat sudah ada untuk sedekah.. inilah berkatnya.

"JANGANLAH KITA TIDAK BERSYUKUR APA YANG DIBERIKAN KEPADA KITA, SEBALIKNYA SEDIKIT YANG ADA KEPADA KITA, ADA SEDIKIT HAKNYA KE ATAS ORANG LAIN"

No comments: