Saturday, 21 May 2011

Panggilan MENTARANG....

Mentarang...Sekilo RM7.00

Mentarang Sekilo RM6.00

Aku pun tak tahu dari mana asalnye nama Mentarang ni... yang aku tahu ia adik-beradik macam kerang, kepah, lala..dan keluarganye yang lain. Setahu aku ia hanya banyak terdapat di sepanjang jalan di kawasan Sekinchan..di Negeri Selangor.

Kalau tuan/puan..melalui jalan Ijok, Kuala Selangor, Tanjung Karang, ....Sg.Besar..pasti perkataan Mentarang tu akan terpapar sepanjang jalan...Mentarang ni rasanye memang sedap..setahu aku ia boleh di makan.. samada ia di rebus, bakar, rendang, masak lemak cili api, goreng berlada dan sebagainye..pasti menyelerakan...fuhhhh.

Jangan silap... ada cara juga nak memasaknye....kalau tak betul teknik bukanye....atau menyediakan..nanti tak sedap kerana terdapat benda2 yang perlu dibuang sewaktu membuka cengkerangnye..kalau tak tahu ..tuan/puan boleh bertanya kepada penjualnye.Kalau tanye saya ...bayor leee...hehehe.

Mentarang ni dia hidup dalam laut....jika air mati susah dapat..rasanye memang sedap...ada ramai antara kita mungkin belum mencubanye... aku bila lalu di Sekinchan pasti akan membelinye...kadang2 sehingga 10 Kilo....itu pun bila sudah dikopik...sikit je isinye...

Aku tak risau sangat...sebab BIBI aku ada...ia sentiasa menolongnye...terima kasih BIBI ( Tukang Masak...)

Lu jangan marah...

"MENTARANG OH MENTARANG KENAPA KAU SEDAP...NAK TAHU CUBA LAAA"

3 comments:

Anonymous said...

ye la ate awok tak dapat ghase, dapat tengok pown jadilah.....

Anonymous said...

meleleh ayor lior awok tow.....

Minat Siput Sedut juga said...

Hemm...

Pilih satu sahaja masakan mentarang yang menyelera
a. Mentarang masak rendang
b. Mentarang masak lemak cili api
c. Mentarang masak sambal
d. Mentarang masak bakar kulit tembikai
e. Semuanya sedap-sedap belaka

Ya betul... (e) jawapannya.

Terima kasih Syed dan bibiknya. Jangan lupa jemput lagi minggu depan...